Pirkanmaan Voimia: Tiedolla johtaminen ja työntekijäkokemus

Pirkanmaan Voimia halusi luoda pitävän pohjan tiedolla johtamiselle. Sirpaleiseen tietoon saatiin selkeys HR-raportoinnilla ja -analytiikalla. Järkevät järjestelmät – Mepco Pro, Quinyx ja M2 – mahdollistavat tiedolla johtamisen tunteella.

Palvelumme pähkinänkuoressa

Haaste

  • Koottu data karvalakkimallista. Hajanainen HR-tieto teetti toisteista työtä.
  • Suora näkymä henkilöstötietoihin kiven takana. Läpinäkyvyys loisti poissaololla.
  • HR:llä ja esihenkilöillä riittämättömät HR-raportointiratkaisut.

Ratkaisu

  • Tiedon omistajuus HR:lle. Työntekijöille näkymä omiin tietoihin.
  • HR-raportointiratkaisuun data automaatiolla suoraan HR-järjestelmistä.
  • Mepco Pro, Quinyx, M2 ja HR-raportoinnin teknologiaosaaminen mahdollistamassa tiedolla johtamista.

      Tulokset

      • Vanhakantaisuus sai väistyä tiedolla johtamisen tieltä.
      • HR ja esihenkilöt voivat nyt keskittyä suuriin linjoihin ja suitsutuksiin.
      • Muistinvaraisuus ja lippulaput poissa: esihenkilötyö helpottui, työntekijäkokemus kohentui.

      Pirkanmaan Voimia Oy on Tampereen, Nokian, Virtain ja Ylöjärven kaupunkien, Vesilahden kunnan sekä Pirkanmaan hyvinvointialueen omistama yhtiö, joka tuottaa toimialueellaan ateria- ja puhtauspalveluita monituottajamallilla. Voimialaisia on 1 100. Yhtiön henkilöstö- ja lakiasioiden johtaja Satu Ollikainen palaa aikaan ennen toimivaa HR-raportointialustaa:

      – Lähdimme liikkeelle tyypillisestä tilanteesta, jossa tieto oli hajanaista: sirpaleista, piilossa, useassa eri paikassa… Koottu data oli vain vähäisessä määrin käytettävissä ja suoraa näkymää henkilöstötietoihin oli vaikea saada. Saatavilla oli yksittäisiä raportteja, jotka HR:n ja talouden toimesta koottiin käsityönä.

      Myös yhtiön henkilöstöpäällikkö Katriina Bergmann täydentää lähtötilannelistaa:

      – Vanhakantaisessa järjestelmässä oli vain perustiedot henkilöstä. Esihenkilöillä ei ollut näkyvyyttä, saati sitten työntekijöillä itsellään näkymää omiin tietoihinsa.

      Koska läpinäkyvyys loisti poissaolollaan, integratalaisten kanssa Pirkanmaan Voimia asetti tavoitteita tiedolla johtamiseen ja lähti siitä, että järkevät järjestelmät kokonaispalveluna helpottavat huomisen HR-raportointia koko organisaation kannalta.

      Kuntapuolen HR- ja palkkajärjestelmä Mepco Pro sekä moderni työaikajärjestelmä Quinyx meiltä mahdollistivat moitteetta HR-raportoinnin ja -analytiikan ottamisen avuksi ja ajansäästöksi. Pirkanmaan Voimia on myös Integratan matka- ja kuluhallinnan M2-asiakas.

      ”Kuntapuolen HR- ja palkkajärjestelmä Mepco Pro sekä moderni työaikajärjestelmä Quinyx meiltä mahdollistivat moitteetta HR-raportoinnin ja -analytiikan ottamisen avuksi ja ajansäästöksi.”

      Kokonaispalvelulla helpompi HR.

      Uusien järjestelmien omaksuminen ja manuaalisten prosessien muuttaminen automatisoiduiksi ottaa aina aikansa. Mikä projektissa on haastanut eniten?

      – Yleisesti on haastanut konversiodatan lähtötiedon oikeanlainen muoto. Koska data otettiin vanhoista järjestelmistä, se ei keskustellut uusien järjestelmien kanssa, vastaa Satu Ollikainen.

      – Tekemistä on ollut paljon ja projekti on ollut valtava muutosmatka normaalin HR-arjen pyörittämisen rinnalla, kuuluu Katriina Bergmannin vastaus.

      Seuraavaksi haluamme tietää, missä on erityisesti onnistuttu kaikkien voimialaisten arjen kannalta. Vuoropuhelun valtikka siirtyy Pirkanmaan Voimian henkilöstöasiantuntija Emmi Kujalalle:

      – Esihenkilöt ovat päässeet irti muistinvaraisuudesta ja lippulapuista! Nyt näkee heti, missä asia menee, mitä sille on jo tehty ja mitä se mahdollisesti vielä odottaa. Eli esihenkilötyön helpottaminen työntekijäkokemuksen näkökulmasta on onnistuminen.

      Myös HR-järjestelmäintegraatioiden ja automaation tuoma oikeellisuus huojentaa. Palkkoja ei enää makseta titaanien ajassa. Työvuorosuunnittelukin on siirtynyt seinältä sovellukseen. HR-tieto on aina ajan tasalla ja sen saanti sekä hakeminen on helpompaa kautta koko organisaation.

      ”Palkkoja ei enää makseta titaanien ajassa. Työvuorosuunnittelukin on siirtynyt seinältä sovellukseen.”

      HR-tieto on aina ajan tasalla.

      – Tiedon käsittelyä ja tulkintaa on vastuutettu myös esihenkilöille. Työntekijät näkevät omat henkilöstötietonsa sekä kattavilta palkkalaskelmilta aiempaa enemmän tietoja. Näkyvyys edistää etunojassa myös palkka-avoimuutta.

      – Työvuorosuunnittelunkin näkökulmasta muutos oli ihmisille iso, mutta modernista tavasta tehdä on tullut pelkkää positiivista.

      Puhutaan projektista

      Pilkotaanpa vielä projekti. Mutta ei palasiin, vaan tunteisiin ja tuloksiin.

      Kehityksestä ja projekteista Voimialla vastaava Sari Vilmunen sekä henkilöstö- ja lakiasioiden johtaja Satu Ollikainen ja henkilöstön kehittämispäällikkö Katriina Bergmann, millä tunneskaalalla tätä tiedolla johtamisen projektia on teillä tehty?

      – Yhden projektin aikana – ja tosi nopeasti – on alettu kerätä poikkeuksellisen paljon dataa. Loikka on totisesti ollut iso. Yhteisestä palkkaulkoistusprojektista lähtien dataa on otettu myös HRD-puolelta. Päällimmäinen tunne on ollut hämmästys; miten valtava määrä perusdataa tiedolla johtamisen projekti toi meille, Vilmunen vastaa.

      – Pidimme scopessa skaalautuvuuden ja tulevaisuuden tiedon hyödynnettävyyden. Emme naulanneet myöhempää kehitystä estäviä ratkaisuja. Vire oli voimakkaan positiivinen, Ollikainen muotoilee.

      –  Suurin tunnereaktio syntyy siitä, miten hienosti muutos on otettu organisaatiossa vastaan. Kaikki lähtivät nopeasti ja rohkeasti käyttämään järjestelmiä! Se osoittaa, että on haluttu ottaa ne omaksi ja oppia käyttämään järjestelmiä oikein, Bergmann kiittelee.

      – Ajattelemme samoin kuin Integrata, että hyvinvoiva henkilöstö näkyy hyvänä palveluna asiakkaillekin. Vaikka siis olemmekin nyt kehittämässä sisäisiä prosessejamme, pidämme koko ajan mielessämme loppuasiakkaamme, jonka toivomme kohtaavan jatkossakin iloisia, palvelualttiita ja hyvinvoivia voimialaiaisia, maalailee Ollikainen.

      ”Ajattelemme samoin kuin Integrata, että hyvinvoiva henkilöstö näkyy hyvänä palveluna asiakkaille.”

      Satu Ollikainen, henkilöstö- ja lakiasioiden johtaja, Pirkanmaan Voimia Oy

      Tiedolla johtamisen tieltä ei ole paluuta. Työkykyjohtamisenkin näkökulmasta tieto siirtyy sujuvasti ja mahdollistaa myös siltä osin myöhemmän kehityksen:

      – Raportoinnin ja reflektoinnin sijaan siirrytään seuraavaksi ennakointiin. Datan avulla halutaan päästä analyysiin ja etukenossa kiinni oikeisiin asioihin, Bergmann kertoo kehityssuunnasta.

      On huomionarvoista, että maailman ei tarvinnut tulla valmiiksi tässä projektissa. Tiedolla johtamisen loikka oli vasta ponnahduslauta.

      Sinä, minä, me

      Tiedon läpinäkyväksi tekeminen on aina haastavaa, mutta asiakkaan mukaan se kannattaa. Vaikka hiki on kuulemma tullut, usko yhteiseen tekemiseen ei ole horjunut. Pirkanmaan Voimian asiakastiimin mielipiteet integratalaisten asiantuntemuksesta ovat yhteneviä:

      – Integratalaisten kanssa on kiva tehdä töitä. Luotettiin toinen toisiimme jaetulla vastuulla. Ja uskallettiin tehdä päätöksiä!

      – Tavoitteet täyttyivät kumppanin osalta. Saimme sparrausta ja proaktiivisia ehdotuksia toimiala- ja HR-osaamisen avulla. On helpompi tehdä päätöksiä, kun tieto on selkeänä saatavilla.

      ”Tavoitteet täyttyivät kumppanin osalta. Saimme sparrausta ja proaktiivisia ehdotuksia toimiala- ja HR-osaamisen avulla.”

      Asiakas on yksi meistä.

      – Parempaa kumppania emme olisi voineet toivoa tälle muutosmatkalle!

      Tässähän alkaa jo punastuttaa, sillä tapaamme pitää asiakkaan keskustelun keskipisteenä. Hetken hiljaisuuden jälkeen tulee vielä viimeinen kommentti, joka alkaa ripauksella HR-huumoria, mutta päättyy olennaiseen tiivistykseen:

      – Merkityksellisin asia – että mekin olemme tähän kaikkeen suostuneet – on ollut hyvä yhteistyö. Teimme töitä hullunrohkeasti samoilla tavoitteilla, tiiminä. Ajattelimme oikeasti, että teemme yhdessä töitä, Ollikainen päättää.

      Niin. Asiakas on yksi meistä 💯

      Voimialaisten vinkit kumppanivalintaan ja parempaan projektiin

      1. Tee tulevaisuuslähtöisesti. Tiedolla johtamisen takamatkalta on mahdollista loikata etumatkalle, kun keskittyy kehitykseen.
      2. Rauhoita resurssit. Monta muutosta vaatii kapasiteettia. Älä aja mopolla moottoritietä, vaan suunnittele organisaatio- ja liiketoiminnan muutoksia riittävillä resursseilla.
      3. Tee päätöksiä. Ja pidä ne. Älä enää jarruttele.

      Huomisen HR:ää? ✉️

      Mikäli huomisen HR kiinnostaa, liity Integratan kuppikuntaan. Ei spämmiä, vaan hyödyllistä sisältöä: kerran kuussa HR-vinkkejä sisältävä letterimme sekä kutsuja järjestämiimme tilaisuuksiin.

      Tilaa kuukausikirje jättämällä yhteystietosi alle ja kerro samalla, mikä sinua erityisesti kiinnostaa:

      Miten alkuun analytiikassa?

      HR-raportoinnissa hommaa? Tieto tusinassa tuutissa? Analytiikassa aukko? Henkilöstötiedon raportointi sekä data-analytiikka – tiedosta jalostettavan näkemyksen tuottaminen – koetaan usein haastavaksi. Näillä kolmella simppelillä stepillä pääset jo pitkälle.

      Analytiikka on aikaa vievää, jos raportointiin ei ole toimivaa teknologiaa. Tämä kirjoitus on sinulle, jos organisaatiossanne henkilöstötietojen yhdisteleminen on lippulappuleikkiä ja raportoinnin ajantasaisuus tai luotettavuus arvailujen varassa. Ajankohtaisina asioina myös pakolliset palkka-avoimuus ja ESG-raportointi vaativat varautumista. Aion antaa vinkkejä HR-analytiikan aloittamiseen:

      1️⃣ Aloita HR:n perus­raporteista

      Ensimmäinen vaihe on henkilöstön HR- ja palkkajärjestelmälähtöisen perusraportoinnin automatisointi. Perusraportointi vastaa hyvin yrityksen perinteisiin operatiivisiin tarpeisiin kertoen: ”Miten meillä on mennyt?” Raportoinnilla edistät helposti myös palkka-avoimuutta.

      Miten tämä toimii?

      • Käydään perusraportointitarpeet läpi
      • Siirretään kerätty data keskitettyyn tietokantaan
      • Hillotaan data eli käsitellään ja yhdistellään tietoa niin, että sen pohjalta tuotetaan ajantasainen sekä luotettava raportointi HR:n hyödynnettäväksi.

      Raportoinnin aloittamisen ei siis tarvitse olla massiivinen ja jäykkä tietojärjestelmähanke, vaan käyttöönottoprojekti on käytännössä varsin jouheva. Kun hyödynnetään valmiita malleja ja kevyitä teknologiaratkaisuja – kuten Integratan HumHum HR -selainsovellusta – ei projekti sido sinua viikkokausiksi kammioon.

      ”Raportoinnin aloittamisen ei siis tarvitse olla massiivinen ja jäykkä tietojärjestelmähanke, vaan käyttöönottoprojekti on käytännössä varsin jouheva.”

      Helppo käyttöönotto.

      2️⃣ Yhdistele henkilöstödataa ja tuota tietoa

      Perusraportointi mahdollistaa myös kyvykkyyden tehdä tulkintoja. Henkilöstöhallinnon analytiikan hyödyt, sovellusalueet ja sen tuottama lisäarvo on laajaa. Tieto ei silti skaalaa, sillä jokaisella organisaatiolla on omakohtaiset kysymykset. Kaikki lähtee haasteiden ja mahdollisten ongelmakohtien tunnistamisesta.

      Voit etsiä vastauksia esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin:

      • Mikä aiheuttaa vaihtuvuutta meillä?
      • Tuoko henkilöstön kouluttaminen havaittavaa liiketoiminnallista hyötyä?
      • Miten laskutusaste tai käyttökate suhteutuvat henkilöstömäärään?

      Vastauksia viriää varmasti ja analyysejä aukeaa, kun kaikki henkilöstötieto on helposti silmäiltävissä yhdeltä alustalta. Toimiva teknologia mahdollistaa tiedolla johtamisen.

      Vastaamalla edellä esitettyihin kysymyksiin voidaan siis puhua jo aidosta analytiikasta, jonka avulla saadaan arvokasta tietoa liiketoiminnalle ja päätöksenteolle. Parhaimmillaan ihmisanalytiikka tarjoaa eväitä tunneälykkääseen johtamiseen.

      ”Parhaimmillaan ihmisanalytiikka tarjoaa eväitä tunneälykkääseen johtamiseen.”

      Tunnusluvut ja tunneäly päätöksenteon tueksi.

      3️⃣ Kehitä HR-analytiikkaa

      Analytiikassa oleellista on aloittaa. Analysoi. Ole rohkea ja avoin. Pureudu pieniin kokonaisuuksiin, vaikka yksikkö kerrallaan, tee ja validoi kehäpäätelmiä. Kaikkea ei pidä eikä voi tietää heti. Opitte matkan varrella!

      HR-analytiikan tuominen jokapäiväiseksi työkaluksi auttaa ymmärtämään ja kysymään oikeita kysymyksiä, sekä tuottamaan tarvittavia vastauksia.

      Autan mielelläni alkuun!

      Mikäli mietit, miten pääsisitte HR-raportoinnissa ja -analytiikassa alkuun, ota yhteyttä. Mietitään yhdessä, mikä olisi paras etenemistapa teidän tilanteessanne. Halutessasi voit varata heti ajan suoraan kalenteristani 🗓️👇🏻

      HR-analytiikka: Tiimasta tietoa ja tehoa

      HR-raportointi ja -analytiikka tuo lisäarvoa organisaatioille, joissa kirjataan työaikaa. Tämä blogi on suunnattu HR:n parissa työskenteleville, jotka haluavat ottaa kaiken irti HR-raportoinnista ja siirtyä hyödyntämään HR-analytiikkaa Tiima-työajanseurantansa yhteydessä.

      HR-raportointi ja -analytiikka voivat helpottaa esihenkilöiden ja HR:n päivittäisiä puhteita. Työajanhallinnan näkökulmasta HR-raportointi voi muun muassa mullistaa työaikakirjausten hyödynnettävyyden esimerkiksi työntekijöiden kuormituksen seurannassa ja tunnistamisessa. HR-analytiikan avulla työajanhallinnassa kannattaa siirtyä kohti tiedolla johtamista:

      1. Tietopohjainen päätöksenteko: Moderni HR-raportointialusta tarjoaa mahdollisuuden tarkastella Tiiman työaikadataa monipuolisesti. Voit yhdellä silmäyksellä tehdä perusteltuja päätöksiä.
      2. Tehokkuus: Raportointi automatisoi monet manuaaliset prosessit, mikä säästää aikaa ja resursseja. Työajat automaationa raportointiin sekä raportoinnin helppous tekee HR:n työstä sujuvampaa ja vähentää virheitä.
      3. Henkilöstön sitoutuminen: Kun työaikaa arvostetaan ja käytetään järkevästi, se usein lisää sitoutumista ja tyytyväisyyttä työnantajaan.

      ”HR-raportointi voi muun muassa mullistaa työaikakirjausten hyödynnettävyyden esimerkiksi työntekijöiden kuormituksen seurannassa ja tunnistamisessa.” 

      HR-raportoinnista ja -analytiikasta apua Tiima-asiakkaille.

      Tehokas työkalu työajan HR-raportointiin

      HR-raportointi ja -analytiikka -palvelumme taustalla pyörii liiketoimintaälykäs teknologia, joka toteutetaan Microsoft Power BI:llä ja julkaistaan loppukäyttäjille joko asiakkaamme omassa ympäristössä tai viedään käytettäväksi Integratan HumHum HR -sovellukseen. Tässä muutamia teknologiamme etuja työajan raportoinnissa ja analytiikassa:

      1. Monipuoliset visualisoinnit: HR-raportointi sisältää monipuoliset graafiset esitykset, joiden avulla voit helposti hahmottaa ja jakaa tietoa.
      2. Raporteista analyysiin: Tarkastele raporttina henkilöstön saldoja (työaika, liukumat, lomat…) tai vertaa etukenossa työaikoja, jotka on ennakoitu/suunniteltu/myyty. Saat aina ajantasaista tietoa, mikä auttaa nopeassa päätöksenteossa – ja voit siirtyä sujuvammin kohti tiedon analysointia.
      3. Integrointi muihin tietolähteisiin: Voit yhdistää Tiima-työaikajärjestelmän tiedot muihin HR:ään liittyviin tietolähteisiin, kuten henkilöstötietoihin tai talousdataan. Tämä antaa laajemman näkymän yrityksen tilanteeseen.
      4. Mukautettavuus: Haluatko seurata ylitöitä, loma-aikoja tai tietyn projektin kustannuksia? Katselmoida kuvaajia kirjattujen työaikojen jakautumisesta tai nähdä yhdellä silmäyksellä tietyltä kustannuspaikalta työntekijöiden työajan ja saldokertymän viikkotasolla? Raportointialusta auttaa analysoimaan ajankäyttöä. Jos työaikaraportoinnin tavanomaisimmat tarpeet eivät riitä, meillä on myös mahdollisuus joustavasti mukauttaa raportointia asiakaskohtaisesti.

      HR-raportointi ja -analytiikka -palvelumme taustalla pyörii liiketoimintaälykäs teknologia, josta on etua myös työajan raportoinnissa ja analytiikassa.”

      Tarkastele Tiiman tietoja HR-raportoinnissa.

      HR-raportointi ja -analytiikka tuo Tiima-asiakkaille tietoa ja tehoa työaikakirjausten raportointiin ja analysointiin. Se auttaa organisaatiota johtamaan tiedolla ja henkilöstöhallintoa tekemään tietoon pohjaavia päätöksiä.

      Varaa aika työajan tiimoilta jutella HR-raportoinnista ja -analytiikasta

      Kerromme mieluusti lisää, miten Tiima-asiakkaana voit valjastaa HR-raportointi ja -analytiikan hyödyksesi. Voit halutessasi varata heti 30 min ajan asiantuntijamme kalenterista 👇🏻

      ”HR-raportointi ja -analytiikka tuo Tiima-asiakkaille tietoa ja tehoa työaikakirjausten raportointiin ja analysointiin.”

      Tiimasta toimeen: tiedolla johtamiseen.

      Integrata ja Accountor: Mepco Analytiikka tiedolla johtamiseen

      Integratan teknologia toimii Accountor HR Solutionsin Mepco Analytiikka -ratkaisun taustalla ja vastaa Accountor-asiakkaiden tarpeeseen. Tuote taklaa tiedolla johtamisen ja henkilöstöanalytiikan dataan perustuvan päätöksenteon.

      Henkilöstödatan monipuolisempi hyödyntäminen erityisesti Mepcossa reaaliaikaisen graafisen raportoinnin avulla on nyt myös Accountor-asiakkaille mahdollista yhteistyössä kehitetyn Mepco Analytiikka -ratkaisun avulla.

      Accountor tutki erilaisia toteutusvaihtoehtoja tiedolla johtamisen ratkaisulle ja totesi, että vain henkilöstöhallinnon prosesseissa muodostuvaan dataan erikoistunut ratkaisu tulisi täyttämään Accountorin sekä sen asiakkaiden vaatimukset toteutukselle. Accountor HR Solutionsin Head of Business Development Petri Ontto taustoittaa:

      – Kaikki keskeisimmät henkilöstöhallintoon liittyvät tunnusluvut ja mittarit tulee olla ratkaisussa valmiina, jolloin asiakkaalle jää vain tulkintojen ja päätösten tekemisen rooli. Vaihtoehtoisesti halusimme myös mahdollistaa pelkän vakioidun datan hyödyntämisen erilaisissa asiakastarpeissa, kuten datan vapaan yhdistämisen asiakkaillamme jo olemassa oleviin BI-järjestelmiin.

      Kaikki keskeisimmät henkilöstöhallintoon liittyvät tunnusluvut ja mittarit tulee olla ratkaisussa valmiina, jolloin asiakkaalle jää vain tulkintojen ja päätösten tekemisen rooli.

      Petri Ontto, Head of Business Development, Accountor HR Solutions

      Integratan kehittämä teknologia täytti kaikki kriteerit

      Kartoituksen jälkeen osoittautui, että Integratalla on varta vasten käyttötarkoitusta varten rakennettu HR -raportointi ja -analytiikka -ratkaisu, joka täytti kumppanin kaikki kriteerit.

      – Pääsemme hyödyntämään heidän kehittämäänsä teknologiaa Mepco Analytiikka -ratkaisun taustalla ja samalla tuomaan omaa osaamistamme mukaan yhteistyöhön. Yhteistyön tuloksena asiakkaillamme on tarjolla kokonaisvaltainen ja helposti käyttöönotettava ratkaisu henkilöstöhallinnon analytiikkaan. Ratkaisun avulla on mahdollista siirtyä päätöksenteossa reagoinnista ennakointiin, Petri Ontto iloitsee.

      ”Yhteistyön tuloksena asiakkaillamme on tarjolla kokonaisvaltainen ja helposti käyttöönotettava ratkaisu henkilöstöhallinnon analytiikkaan.”

      Petri Ontto, Head of Business Development, Accountor HR Solutions

      Mepco Analytiikka -tuotteen kehityksestä Integratalla vastaava CDO Riku Honkanen on yhtälailla hyvillään yhteistyöstä:

      Mepco Analytiikka – powered by Integrata on toimiva teknologiatuote Accountor-asiakkaiden HR-arjen avuksi. Maineikkaalla Mepco-brändillä tuotteistettu HR-raportointiratkaisu on vaivaton käyttöönottaa kaikille Accountorin Mepco Total -asiakkaille. On hienoa, että pitkäjänteinen teknologinen tuotekehityksemme saadaan kumppanuutemme myötä palvelemaan yhä useampia asiakkaita.

      Mepco Analytiikka – powered by Integrata on toimiva teknologiatuote Accountor-asiakkaiden HR-arjen avuksi.”

      Riku Honkanen, CDO, Integrata

      Integratalla arvostetaan paitsi teknologiaosaamisemme laajentumista Accountorin asiakkaiden arkeen, eritoten pitkää keskeistä kumppanuutta:

      Accountor-konserni on ollut Integratan teknologiakumppani jo 15 vuotta. Olemme otettuja, että tämän teknologiaratkaisumme myötä saamme syventää pitkäkestoista kumppanuuttamme. Luonteva yhteistyö ja huomisen HR-alusta auttavat nyt Accountor HR Solutionsin asiakkaita arjessa, innoitsee Integratan toimitusjohtaja Riku Heinonen.

      Vastuullisuusraportointi voimaan – valmistaudu!

      Yritysten taloudellisten tunnuslukujen seuraamisella on pitkät perinteet, ja yritysten keskinäinen vertailu on tapahtunut taloudellisten mittareiden mukaan. Integratalainen HR-raportoinnin asiantuntija Susanna Kunttu kirjoitti vastuullisuusraportointiin valmistautumisesta (ja siihen suhtautumisesta).

      Nykyisellään sijoittajat ja muut toimijat haluavat yrityksiin liittyvien päätöstensä pohjaksi monipuolisempaa tietoa kuin puhtaasti taloudelliset tunnusluvut pystyvät kertomaan. Tämä onkin ohjannut useita yrityksiä julkaisemaan vapaaehtoisesti vastuullisuuteen liittyviä tunnuslukuja.

      Lisäksi yrityksillä nähdään olevan merkittävä rooli koko yhteiskunnan sosiaalisen ja ympäristön kannalta kestävän kehityksen turvaamisessa.

      ”Sitä saa mitä mittaa” -ajatuksen mukaisesti vastuullisuusraportoinnin tavoitteena voidaan nähdä myös yritysten toimintatapojen ohjaaminen koko EU:n tasolla nykyaikaisten vastuullisuuskäsitysten mukaiseen suuntaan.

      Mitä vastuullisuusraportoinnin piiriin kuuluu?

      ESG-raportointi jakautuu kolmeen osa-alueeseen; ympäristö, sosiaalinen vastuu ja talous/hallinto. Nyt kesäkuussa 2023 kommentoitavana olevassa raportointistandardissa on kullekin osa-alueelle esitetty kattava joukko mittareita, joilla vastuullisuuteen liittyviä asioita tarkastellaan useista eri näkökulmista.

      Sosiaalisen vastuun alle kuuluvat asiat ovat ensisijaisesti henkilöstöhallinnon tontilla ja näin ollen HR on luonteva taho vastaamaan myös raportoinnista sosiaalisen vastuun osalta.

      ”Vastuullisuusraportointi jakautuu kolmeen osa-alueeseen; ympäristö, sosiaalinen vastuu ja talous/hallinto.”

      Vastuullisuusraportoinnin osa-alueet.

      Standardiluonnoksessa esitetyistä sosiaalisen vastuun mittareista osa on yrityksillä jo hyvin laajasti käytössä olevia tunnuslukuja; kuten henkilömäärän, henkilöstön jakautuminen eri ryhmiin tai poissaolo-%. Sen sijaan yritysten nykyisellään julkaisemista vastuullisuusraporteista ei yleensä vielä löydy esimerkiksi palkkatasa-arvoon tai perhevapaiden käyttöön liittyviä tunnuslukuja.

      ”Yritysten nykyisellään julkaisemista vastuullisuusraporteista ei yleensä vielä löydy esimerkiksi palkkatasa-arvoon tai perhevapaiden käyttöön liittyviä tunnuslukuja.”

      HR-raportointi ja -analytiikkapalvelu auttaa.

      Vastuullisuusraportointi tulee varmasti jonkin verran haastamaan yritysten nykyistä HR-raportointia ja saattaa vaatia kehitystä aivan tiedonkeruusta alkaen. Raportoinnin tavoitteena ei koskaan ole pelkkien tunnuslukujen laskeminen ja täyttäminen vuosikertomukseen, vastuullisuusraporttiin tms., vaan saatavan tiedon hyödyntäminen.

      Vastuullisuusraportoinnin vaatimusten mahdollisesti tuomat kehitystarpeet kannattaakin ensisijaisesti nähdä mahdollisuutena oman toiminnan kehittämiseen eikä ulkopuolelta tulevien raportointivaateiden täyttämiseen 💡

      ”Vastuullisuusraportoinnin vaatimusten mahdollisesti tuomat kehitystarpeet kannattaakin ensisijaisesti nähdä mahdollisuutena oman toiminnan kehittämiseen.”

      Ulkopuolelta tulevien raportointivaateiden sijaan, siis.

      Vaikka vaatimus vastuullisuusraportoinnista astuu voimaan vaiheittain ja isoimpien yritysten on tuotettava ensimmäiset raportit vuonna 2025 vuoden 2024 tilikaudesta, kannattaa asia ottaa nyt työn alle ja varmistaa, että julkaistuista vastuullisuusraporteista saatava hyöty on yrityksenne käytössä heti – eikä vasta sitten, kun se on pakollista.

      Mikäli tarvitsette apua asiassa, HR-raportointi ja -analytiikkapalvelumme auttaa!