Miten HR-palvelu helpottaa asiakkaiden arkea?

Meillä on palvelu, jonka nimi on HR-palvelu Palvelu auttaa asiakkaitamme mitä moninaisimmissa HR-avun tarpeissa. Tyypillisesti Integratan HR-palvelu tulee apuun, kun asiakkaan oma HR-työpöytä on täynnä ja tarvitaan lisäkäsiä, tai kun asiakasyrityksen HR-tiimissä tapahtuu muutoksia. Integratalainen Anna-Maija Marjakangas kokosi artikkeliin tyypillisimpiä tarpeita – ja 4+4 ratkaisua.

Tyypillisesti asiakkaan tarve on kiireellinen. Joskus HR-palvelu on tilapäisapu, kun asiakkaan tiimissä tapahtuu muutoksia ja esimerkiksi uuden ihmisen rekrytoinnissa kestää pitkään, mutta useimmiten asiakas löytää toimivan ja pitkäaikaisen avun pysyvästä HR-asioiden ulkoistuksesta.

Esimerkiksi asiakkaamme Gofore tarvitsi ensin nopeasti apua mm. palkkayhteysasioihin. Integratan HR-palvelusta löytyi asiakkaan tarpeeseen nopeasti ratkaisu ja HR-toimintojen ulkoistus toi huojennusta.

HR-palvelumme auttaa asiakkaita muun muassa palkkayhteysasioissa, työsuhdeasioissa ja muissa HR:n operatiivisissa prosesseissa, joiden osalta toimimme, kuten lupaamme: uurramme uraa karsimalla kuraa. Tämä tarkoittaa sitä, että emme vain tee asioita asiakkaan puolesta, vaan sujuvoitamme prosessit ja automatisoimme turhat manuaaliset työvaiheet. Näin luomme kaikille helpompaa HR-huomista.

Kokosin oheen 4️⃣ kohtaa konkretiaa, eli missä asioissa HR-palvelu auttaa.

Miten HR-palvelu auttaa asiakasta?

  1. Hillitsemme henkilöriskit. Liian usein yrityksissä palkka- ja työsuhdeasiat ovat vain yhden ihmisen takana. Tästä aiheutuu merkittäviä riskejä, jos kyseinen henkilö joutuu äkillisesti jäämään pois töistä tai irtisanoutuu. Harvoin näissä tilanteissa ehditään rekrytoida uutta tekijää yritykseen niin, että tekijä myös saataisiin pikaisesti perehdytettyä. Integratalaisilla HR-palveluihmisillä on aina tieto ja valmis osaaminen asiakkaan kriittiseen HR-tekemiseen.
  2. Pidämme HR-pyörät pyörimässä. Integratan HR-palveluihmiset myös tuuraavat asiakkaan työntekijöitä heidän poissaolojensa ja lomiensa aikana ️
  3. Automatisoimme autuuden. Palkkayhteys- ja työsuhdeasioihin liittyy paljon niin sanottua ”silppuista sälätekemistä” – mikä on välttämätöntä ja kriittistä työtä, jotta palkat saadaan maksettua oikein ja ajallaan, ja jotta työntekijäkokemuksesta pystytään pitämään huolta. Aivoja kuormittavien työvaiheiden automatisointi ja prosessien virtaviivaistaminen eivät ainoastaan lisää tehokkuutta (ja sitä kautta säästä rahaa), vaan myös poistavat pöydältä ihmistä kuormittavia tai turhia työvaiheita.
  4. Tilanteen mukaan täsmätarpeeseen. Integratan HR-palvelu skaalautuu aina asiakkaan kulloisenkin tarpeeseen. Kun tilanteet muuttuvat, voidaan tekemistä joko lisätä tai vähentää. Integratan HR-palvelutiimistä löytyy laajasti osaamista, jolloin asiakkaalle löydetään aina apu täsmätarpeeseen.

Toimiva työntekijäkokemus – ammenna asiakastarinasta

Olemme auttaneet useita asiakkaitamme parantamaan palkkayhteys- ja työsuhdeasioiden prosesseja. Julkaisimme aiemmin tänä vuonna Goforen asiakastarinan. Osana kokonaispalvelua olemme tuottaneet asiakkaalle myös HR-palvelua sekä palkkayhteys- että työsuhdeasioihin liittyen. Goforen Head of Digital Gofore Mikko Kattilakoski summasi asiakastarinassa HR:n ulkoistuksen hyötyjä:

”Ulkoistus huojentaa. Meillä on omistajuus ja ylätason ymmärrys, mutta tarvittaessa tuki tulee aina HR-alan ja tilanteen tasalla olevilta asiantuntijoilta. Tämä poistaa teknisemmän osaamisen tarpeen omasta tiimistä. Malli on osoittautunut järkeväksi ja kustannustehokkaaksi.”

Mikko Kattilakoski, Head of Digital Gofore, Gofore Oyj

Hyvin hoidetut työsuhdeasiat sekä oikein ja ongelmatta maksetut palkat ovat se perusta, jonka päälle on helppo pinota muita hyvän yrityskulttuurin ja työntekijäkokemuksen palikoita. Etenkin palkka-asiat ovat ytimessä: jos palkanmaksu ei toimi, on miltei mahdotonta rakentaa hyvää työntekijäkokemusta.

Onkin tärkeää muistaa, että palkkayhteystehtävät ovat palkanlaskennan lisäksi kriittinen osa palkanmaksun toimivuutta, ja myös näiden prosessien toiminnallisuuteen ja tehokkuuteen kannattaa kiinnittää huomiota. Erityisesti soisin huomiota kiinnitettävän siihen, että palkkayhteysasiat eivät olisi yrityksessä vain yhden ihmisen takana. Jos palkkayhteysihminen ei ole syystä tai toisesta töissä, voi poissaolo pahimmillaan lamauttaa koko palkanmaksun.

”Jos palkanmaksu ei toimi, on miltei mahdotonta rakentaa hyvää työntekijäkokemusta.”

Anna-Maija Marjakangas korostaa palkkayhteysihmisen merkitystä.

Tässä vielä toiset 4️⃣ vinkkiäni parempien palkkayhteys- ja työsuhdeprosessien kehittämiseen:

Miten turvata työntekijäkokemusta HR-, työsuhde- ja palkkaprosesseilla?

  1. Keskity käyttöönottoon. Tee palkka- ja HR-järjestelmien käyttöönotot kunnolla ja käytä siihen riittävästi aikaa.
  2. Turvaa tietämys. Älä jätä kriittisiä tekemisia vain yhden ihmisen varaan (äläkä ainakaan palkanlaskentaa).
  3. Ajattelu ennen ohjetta (mutta joskus ohjekin on paikallaan). Tee HR-hommista hyvät ohjeet ja luo tekemisistä toimivat prosessit. Resursoi aikaa ongelmien juurisyiden selvittämiseen ja lähde ratkomaan niitä yksi kerrallaan.
  4. Takaa tuki esihenkilöille. Muista myös tukea ja kouluttaa esihenkilöitä riittävästi. Heillä on paras tieto työntekijän asioihin liittyen.

Huomisen HR heti tai suoraan sähköpostiin?

Asiakkaanamme hankit verkkokaupastamme myös HR-rutiiniapua tai palkkayhteysihmisen Myös myynti sekä asiantuntijamme ja asiakasliimamme auttavat aina – ota yhteyttä!

Mikäli mietit vielä ja haluat saada huomisen HR:n tärkeät tiedotteet sekä uutta ajateltavaa suoraan sähköpostiin, liity Integratan kuppikuntaan ja tilaa kuukausikirjeemme. Letterissä valikoituja viisauksia HR:n hiekkalaatikolta.

Jos et enää suorita sähköpostia, voit signata itsesi kuukausikirjeemme tilaajaksi myös LinkedInissä.